De juiste voeding belangrijk voor uw gezondheid

De meest schadelijke en dodelijke ziektes zwerven over de wereld mede dankzij ons voedingspatroon: te veel suiker, vet en zout en chemische toevoegingen. Maar als je kies voor voedzame, biologische voeding, krijg je opeens remedies voor de meest uiteenlopende ziektes. Van artritis tot wagenziekte, deze voedingsmiddelen helpen de ziekte de bestrijden.

Knoflook en uien
Knoflook en uien brengen niet alleen jouw maaltijd op smaak, ze zijn ook erg goed voor het hart en immuunsysteem. Daarnaast verlaagt knoflook het risico op eierstok-, colorectale- en andere kanker. Uien houden op hun beurt het bloed gezond en voorkomen bloedstolsels. Om de effecten van knoflook te versterken, plet je ze ongeveer voor gebruik fijn. Laat ze 30 minuten staan voor je ze verwarmt.

Bonen
Het hoge isoflavonengehalte maken bonen tot een goede hulp tegen hormoonafhankelijke kankers, zoals borstkanker. Ook weert het hart- en vaatziekten, verbetert het de botten en de gezondheid van de prostaat. Daarnaast vergemakkelijkt het een aantal symptomen van de menopauze. Bonen bevatten veel eiwitten en weinig vet en zijn dus een goede vervanger van rood vlees. Voeg ze toe aan soep, saus of stoofschotel.

Selderij
Zin in een tussendoortje? Grijp een selderijstengel! Het is rijk aan mineralen, vitamine C en weert kanker, verkoudheid en griep. Je loopt ook minder kans om allergieën te ontwikkelen. Daarnaast werkt selderij cholesterolverlagend. Omdat de smaak relatief mild is, kun je het combineren met een sausje als goede vervanger van chips. Selderij is één van de zeldzame groenten die geen voedingswaarde verliest als ze worden gekookt, dus een goede verrijker van soepen en sauzen.

Kaneel
Kaneel heeft als opvallend voordeel dat het de bloedsuiker helpt te verlagen, dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse ministerie van landbouw. Een Duitse studie toonde vervolgens aan dat kaneel de E.coli bacteriën, de oorzaak van de meeste urineweg- en schimmelinfecties helpt te onderdrukken. Grappig detail: als je probeert te stoppen met roken, moet je zuigen op een kaneelstokje.

Gember
Gember staat bekend als effectief middel tegen misselijkheid, maar houdt ook het cholesterolgehalte onder controle, zorgt voor een lagere bloeddruk en verlicht ontstekingen die samenhangen met artritis. Onderzoekers hebben ook ontdekt dat gember het griepvirus bestrijdt. Uit een studie van de Universiteit van Miami blijkt dat gember de pijn veroorzaakt met artrose in de knie vermindert. Voeg gember toe aan soep of roerbakschotel.

Kurkuma
Lid van gember-familie kurkuma staat al duizenden jaren bekend als geneeskrachtig kruid. Wetenschappelijke studies tonen aan dat het de maag beschermt en helpt zweren te voorkomen. Het kruid kan ook de ziekte van Alzheimer bestrijden. Verwerk kurkuma in je kip- of kalkoengerechten. In het UMC te Utrecht zijn er studies gedaan op bestrijding van kanker met kurkuma (geelwortel) en deze in combinatie met Zwarte Peper wordt ze 1000 maal beter opgenomen door het lichaam.

Paprika
Warm en kruidig of zoet en knapperig: paprika heeft het allemaal. En ze zijn allemaal even gezond voor je. Pittige chilipepers fungeren als natuurlijke pijnstillers, terwijl de capsaïcine in de paprika de stofwisseling stimuleert, wat leidt tot gewichtsverlies. Ook bevatten paprika’s ook veel vitamine C en bèta-caroteen. Paprika behoudt de meeste vitamine wanneer ze rauw gegeten worden.

 

Waarom regelmatig geen vlees eten gezond is

Bouwstenen

Natuurlijk kunnen we niet helemaal zonder proteïnen. Of beter gezegd: helemaal niet. Proteïnen vormen namelijk de bouwstenen van ons lichaam. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat we kunnen bewegen. Vooral onze spieren hebben dus proteïnen nodig. Zonder proteïnen zouden we niet kunnen dansen, lachen zwaaien of lopen.
Je zou dus denken, wie groot en sterk wil worden moet veel eiwitten eten. Niet voor niets gebruiken sporters en bodybuilders veel eiwitrijke producten of proteïneshakes. Die stimuleren de eiwitproductie in het lichaam en daarmee de groei. Maar groei betekent ook veroudering.

Ziek

Aangemaakte proteïnen raken na verloop van tijd beschadigd en moeten worden afgebroken. Dat lukt echter niet altijd. Het kan voorkomen dat oude, versleten proteïnen aan elkaar klitten. Dan wordt het gevaarlijk, want de opeenstapeling van oude proteïnen verstikken de cel, waardoor die niet meer kan functioneren en uiteindelijk afsterft. En dat vormt de basis van veel ziekten.

Verburgh schrijft dat volgens onderzoek een teveel aan proteïne het risico op ouderdomsziektes zoals Alzheimer, diabetes, botontkalking en hartklachten verhoogt. Wie elke dag vlees eet, heeft een vier keer hoger risico op een hartaanval vergeleken met mensen die de helft minder vlees eten. Ook kan consumptieve eten van van veel vlees de kans op darmkanker vergroten.

De darmen hebben het sowieso zwaar te verduren onder al die binnengekregen proteïnen. Bij grote hoeveelheden lukt het de darmen niet altijd om de proteïnen goed af te breken. Onverteerde stukjes dwalen dan rond in ons spijsverteringskanaal waarin ze worden aangevallen door het immuunsysteem. Die kan daardoor overgeactiveerd raken. Een overbelast immuunsysteem doet zijn werk niet goed meer, waardoor we weer vatbaarder zijn voor ontstekingen en allergieën.

Minder vlees

Spontaan vegetariër worden dan maar? Volgens Verburgh is dat ook niet de oplossing. In vlees zitten veel belangrijke voedingstoffen die we niet zomaar kunnen missen. Om de eiwitinname zo laag mogelijk te houden is het daarom verstandig om niet elke dag vlees te eten. Eet bijvoorbeeld een paar dagen in de week een vleesvervanger. Of gebruik wat meer noten en peulvruchten in je maaltijd. En kun je echt niet zonder je dagelijkse stukje vlees, houd dan je duim en wijsvinger op elkaar om de portie te bepalen. De cirkel die overblijft vormt een veilige dagelijkse hoeveelheid.

Knoflook

Voedsel speelt een belangrijke rol in je gezondheid. Een relatief caloriearm en vezelrijk dieet met veel fruit, maar vooral veel groente is belangrijk om gezond oud te worden. Dat betekent niet dat je bestaan afhangt van bergen schrale kost wegkauwen. Vlees en andere smaakmakers mogen best, zolang je het niet overdrijft. En laten we vooral knoflook niet vergeten.

Knoflook wordt gegeten in alle “Blue Zones”. Dat zijn plekken op aarde waar relatief veel mensen gezond oud worden, tot zelfs honderd jaar en ouder. Knoflook is een krachtige antioxidant, werkt sterk ontstekingsremmend en doodt bacteriën. Hier lees je wat het doet, waarom het dat doet en wat de juiste dosis is.

Lang leven

8500 mensen van honderd jaar en ouder werden onderzocht door het Amerikaanse National Institute of Aging. Ui en knoflook behoorden tot hun meest geliefde voedingsmiddelen. Onderzoek op muizen en op menselijk huidweefsel maakt begrijpelijk waarom ze er zo van houden.

Geheugen en het vermogen te blijven leren hangen sterk samen met een lange levensduur. Japanse onderzoekers ontdekten dat oude muizen met extra knoflook in hun dieet langer nieuwe taken en informatie op bleven pakken, en langer bleven leven.

Menselijke bindweefselcellen uit de huid (fibroblasten) verzorgen de stevigheid van het weefsel. Fibroblasten in een oplossing met knoflookextract kunnen zich veel vaker vermeerderen dan in een gewone oplossing. Hun vorm en inwendige samenhang bleven ook langer intact. Bij kankercellen geldt dit juist niet. Zij konden zich niet vermeerderen en stierven als ze aan knoflookextract werden blootgesteld.

Geschiedenis

Meer dan 3000 v. Chr. wisten de Egyptenaren al van de heilzame werking. Artsen zwoeren hun eed onder het aanroepen van ‘heilige’ plant. Volgens de Griek Herodotus (480 – 430 v. Chr.) gaven Egyptenaren bij de bouw van de grote piramide van Cheops 1600 zilvertalenten uit aan uien, knoflook en radijzen voor de arbeiders. Volgens de Bijbel verlangde het volk van Israel na de vlucht uit Egypte naar de knoflook uit dat land. De schrijver Aristophanes zag knoflook als symbool voor fysieke kracht. Alle kruidkundigen en artsen uit de Oudheid noemden de plant. Ook Chinezen en Romeinen gebruikten het tegen infecties, wonden en zweren, zwakte en tumoren. Tijdens middeleeuwse pestepidemieën in Frankrijk moesten gevangenen de lijken ruimen. Meestal overleefden ze het. Dit werd toegeschreven aan het royale gebruik van knoflook in de gevangenissen.

Bijna tegen alle kwalen

Knoflook helpt preventief tegen maagkanker. Ook infecties van mond- en keelholte en paradentose (chronische ontsteking van het tandvlees) gaat het tegen. Dysenterie, een tropische darmziekte die dodelijk kan aflopen, is niet gediend van knoflook, net zomin als darmparasieten, zoals spoelwormen. Knoflook is een wormmiddel dat aarsmaden kan verdrijven. Het kan zelfs de kankerverwekkende effecten na het inademen van asbest verminderen. Paratyfus, darmcatarre, colitis (ontsteking van de dikke darm), slechte spijsvertering, gisting in darmen; knoflook helpt bij al deze kwalen.

Het bevordert de wondheling en wordt ook gebruikt tegen abcessen, schimmels, wratten en eksterogen. Ook loodvergiftiging, nicotinevergiftiging, oedeem (vochtophopingen) in benen, nierstenen, reuma, artritis, jicht, oorinfecties worden ermee bestreken. Ook bevordert knoflook de galstroom van de galblaas naar de darm en bevordert de galvorming zelf. Bij bepaalde soorten kanker zoals borst- maag-, darm- en huidkanker zou het tumorremmend werken. Knoflook bevat namelijk vele enzymen die de zuurstofopname door de weefsels verbeteren. Daarnaast is het ook nog eens bloedzuiverend, bloeddrukverlagend en ontgiftend.

Knoflook verhoogt de strijdbaarheid van het immuunsysteem. Wetenschappers vermoeden dat knoflook een leverenzym stimuleert die het lichaam helpt ontgiften. Momenteel wordt zelfs onderzocht of het helpt tegen AIDS, ME en andere auto-immuunziekten.

Let op

Bij overdosering is knoflook schadelijk, zuivere knoflookolie is zelfs giftig. Van meer dan drie tenen knoflook per maaltijd kun je maagklachten krijgen. Ook schade aan rode bloedcellen en aan de darmflora komt voor. Te veel knoflook remt de opname van voedingsstoffen door de darmwand en benadeelt de leverfunctie. Zwangere en zogende vrouwen moeten knoflook vermijden. Blijf er ook vanaf als je een maagzweer hebt, bloedarmoede, trombose, diabetes of aanleg voor bloedingen. Bloed kan er tot 30 % later van stollen, wat ook op menstruatie zijn effecten heeft.

Allium

Knoflook is lid van de Allium-plantenfamilie, waar ook ui, prei en sjalot toe behoren. Alle bezitten ze goede eigenschappen, maar knoflook lijkt de kroon te spannen. De sleutel tot het gezonde geheim zijn waarschijnlijk de vele actieve organische zwavelverbindingen die maken dat insecten ze vaak vermijden. Argentijnse wetenschappers ontdekten dat ook hoofdluizen een hekel hebben aan de geur ervan.

Vele recepten uit de Blue Zones bevatten knoflook. Het Griekse eiland Ikaria is zo’n zone en stond eeuwen geleden al bekend om de vele stokoude, kerngezonde mensen. De Ikariaanse gewoontes zijn gelukkig nog maar weinig veranderd. Oudere Ikariërs eten ’s ochtends vaak een rauwe teen knoflook, als extraatje. Pure ‘Blue Zones’ wijsheid, want wat blijkt: zo gauw je knoflook snijdt en bakt, verliezen vele werkzame stoffen hun kracht.

Bron: C. Gary Hullquist: Garlic- Nature’s perfect prescription

Be Sociable, Share!

Dit bericht is geplaatst in algemeen met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.